fredag, augusti 25, 2006

Blandat i siffror

Ska vänstergrupper nu börja avfärda en majoritet britter som islamofober? I en ny undersökning säger 53% att de känner sig hotade av Islam, och inte enbart muslimska fundamentalister, jämfört med en tredjedel för några år sedan. Vidare vill regeringsrepresentanter i England nu har en debatt om hurvida multikulturismen har tjänat England väl. Var och en har väl sina egna funderingar om det. Mycket beror på hur man uppfattar begreppet i sig vilket jag tycker verkar luddigt. Att misstänksamheten har ökat är förståeligt tycker jag när försök efter försök görs av individer i islams namn att massmörda britter och andra och även opinionsundersökningar av typen jag redovisat tidigare gör kanske sitt till. Intressant förresten att britterna vill ha en mer aggressiv utrikespolitik som svar på terrorhot. Även i Tyskland var redan innan försöken att spränga tåg i luften misstänksamheten stor mot Islam och på väg upp.

Är våldssituationen i Bagdad och i Irak temporärt lite bättre? I alla fall om man ska tro amerikanska militärledare i Irak som påstår att våldet i Bagdad sjunkit med 40%. Exakta siffror får man nog ta med en nypa salt då det tidigare hänt gång på gång att mängder av offer hittats långt efteråt och som därför kanske inte avspeglas i statistiken. Dock tror jag nog att militären kan se en generell trend den senaste tiden om våldet avtagit mycket och även General Abizaid uttryckte att den förnyade amerikanska närvaron i Irak hade positiv effekt. Han verkade också tycka att hans uttalanden inför kongressen hade felrapporterats. Jag har inte sett några stora rubriker om det i svenska tidningar t.ex. Han vill istället ha det till att det finns en fara för inbördeskrig men att landet är långt ifrån det. Jag tycker det svårt att få en bra bild vad som händer där nere. Har militären en bra övergripande bild, har journalisterna som sitter på hotellen det osv? Kritiken har annars blivit ännu hårdare än vanligt i USA mot nuvarande politiken och beslutet att gå in i Irak. Får se hur det slutar.

Jag läser i Times att 63% av israelerna nu efter konflikten vill att Olmert ska lämna posten som premiärminister. Jerusalem Post rapporterar att landets opinion har gått åt höger efter kriget mot Hezbollah. Att så många israeler är missnöjda med nuvarande ledningen är väl en indikation på att de inte såg kriget som någon vinst. Hezbollah kan utropa sig till segrare hur mycket de vill men å andra sidan är det stor press i Libanon på att organisationen ska stå under kontroll av staten. Att organisationen står under kontroll av staten är egentligen viktigare än att alla vapen som Hezbollah hade direkt skrotas tycker jag.

Jag kollade lite på en undersökning utförd av Pew Research Center av amerikanernas attityder i diverse utrikespolitiska frågor men även opinioner i amerikanska inrikespolitiken. Hela 50% av de intervjuade skulle rösta på demokraterna om det vore val idag jämfört med 41% för republikanerna. Mccain och Giuliani har ungefär lika stor stöd bland republikanerna som möjliga presidentkandidater medan bland demokraterna är Hillary storfavorit (men Gore som tvåa...). Också intressant är att se att Irak inte anges som den frågan de vill att kandidaterna i första hand ska tala mer om i mellanårsvalet 2006 utan istället utbildning, följt av bensinpriser och hälsovård och sen först Irak. Det var i alla fall lite oväntat för mig även om jag vet att inrikesfrågor brukar vara det som avgör.

$2.95 a month web hosting Bloggtoppen.se