onsdag, augusti 16, 2006

Uppföljning angående den Englandrelaterade situationen

Jag har tidigare tagit upp att profilering av passagerare kan vara nästa steg för att använda resurser effektivare. Två ledare som tog upp den saken hittade jag idag via realclearpolitics.com. New York Posts ledare 'Profiling terror' har ungefär samma inställning som jag. En motsatt synpunkt finns på San Diego Union-Tribune: 'Racial profiling is Un-American'. Jag tycker själv den är tunn på argument och desto fullare av indignation. Detta illustreras av att de tycker det är skamligt att ens ställa frågan om inte det är bättre att ha profilering av passagerare än att screena åldringar osv.

Jag nämnde i ett annat inlägg en opinionsundersöking vars resultat får en att sätta kaffet i vrångstrupen. Igår hade CBS en relaterad kolumn med titeln 'Many British muslims put Islam first' som repeterar flera av resultaten som får en att tänka efter lite. Jag kan bara hoppas att studien inte är rätt utförd, visar en skev bild av verkligheten osv och att motsvarande opinion i Sverige t.ex. är helt annorlunda. Channel 4 som står bakom studien har mer specifik information om resultat. Gå till exempel till 'Start Survey' på sidan och se om ni har samma sorts åsikter som de som svarat. Der Spiegel tar också upp undersökningen i en artikel med titeln 'Feeling foreign at home'. De refererar exempelvis en annan studie där 81% av brittiska muslimer säger sig identifierade sig först som muslimer och som britter i andra hand. Tydligen är det endast i Pakitstan som folk mer identifierar sig som just muslimer än med den nationella identiteten. Helt otroliga siffror egentligen. Om jag som svensk flyttar till ett muslimsk land kanske jag tänker likadant men i så fall tyder det ju på hur svårt det är att flytta mellan länder/regioner med helt skilda kulturer.

Andra bloggar om:
,
,

5 Comments:

At 2:17 em, Blogger Mr Brown said...

För det första skulle jag bli mycket förvånad om inte "etnisk profilering" redan pågår i högsta grad på världens flygplatser, fastän inofficiellt förstås.

När det gäller undersökningen du refererar till så blir jag en smula förvånad att så många som 45% tror att USA/Israel stod bakom 911, men iofs har jag hört att ryktet är väl utbrett i mellanöstern.

Att många däremot sätter religionen före nationell tillhörighet är väl inte speciellt förvånande, även om det är en konstig fråga?

För det första är nationstillhörighet inte nödvändigtvis ett lika relevant begrepp i mellanöstern som i europa, Islam är s.a.s nationen. Att troende muslimer vill leva efter sin "nations" lagar är därför egentligen inte så märkligt.

 
At 4:05 em, Blogger rgr said...

Kanske du har rätt i att säkerhetspersonal i viss utsträckning redan gör en sådan profilering. Kanske ligger den på ett ometvetet eller helt subjektivt plan men det går kanske att skapa ett element av objektivet i det hela med och utarbeta en sorts algoritm för när människor behöver granskas extra noga.

Undersökningens resultat, däribland det du tar upp, om det riktiga visar på en del otroliga resultat. Förutom att nästan hälften säger sig tro på konspirationsteorier om USA och Israel, vilket jag ogillar, säger ungefär hälften att de som förolämpar islam ska arresteras och åtalas, 80% att de som publicerar Muhammedteckningar ska åtalas, nästan en fjärdedel tyckte att attackerna under 7/7 var berättigade osv. Helt sjuka siffror. Jag vill tro på att opinionen inte är sån bland muslimer och hoppas därför att studien är missvisande och felaktigt på något vis. Men för varje ny sådan studie blir jag mer misstänksam måste jag säga.

Det är ett jätteproblem om muslimer i Europa identiferar sig mer som muslimer än medborgare i det landet de befinner sig i. Om det är så att t.ex. i en strid mellan brittiska soldater och motståndsmän muslimer känner mer för andra muslimer (enbart för att de är muslimer) än med sina egna landsmän och soldater är det något som är helt fel. När en tredjedel vill ha sharialagar i England är det också skrämmande. Det kanske inte är så märkligt att tänka så om man har den religionen men å andra sidan blir det då desto större spänningar mellan invandrargruppen och resten av samhället. Någon bland politikerna som tänkt över alla dessa frågor innan invandringspolitiken skapades?

 
At 4:36 em, Blogger Mr Brown said...

Som du säger själv: undersökningen kan mycket väl visa hur svårt det är att flytta till ett annat land.

Man ska nog ta undersökningen med en nypa salt, men ändå: jag tror inte att man skall underskatta den ilska som finns bland brittiska muslimer (jfrt med amerikanska), och önskan att leva i enlighet med religionen, med polarisering som följd.

Frågan om tillhörighet är komplex. Jag bodde två år i tyskland, men kände mig knappast tysk, snarare som Europe eller nordbo, men jag förstärkte framför allt en kollegial gränsöverskridande identitet som redan fanns där.

Ett annat exempel är den judiska diasporan innan 1945 som i högsta grad satte religion framför nationstillhörighet och fick betala ett mycket, mycket högt pris för det. Sedan dess vet vi Europeer vad ont tvångsintegration kan åstadkomma.

Vad beträffar vad politikerna tänkte innan de tog in pakistanerna i landet: vinster från billig arbetskraft från forna kolonier måste ha tett sig väldigt lockande. Glöm inte att vi byggt vårt välstånd på att kolonialisera resten av världen. Nu riskerar den girigheten att slå tillbaks.

 
At 7:58 em, Blogger rgr said...

Du pekar på den ilska som brittiska muslimer känner, en vilja att leva enligt religionen och svårighet att flytta till ett annat land. Om det skulle vara så, säger det inte något om vilken invandringspolitik som borde föras också? Är inte en del av lösningen att istället fokusera invandringen på grupper som lättare kan dela traditionella västerländska värderingar eller som inte upplever den ilska, svårigheter du beskriver pga av vilja att leva enligt en annan religion? Jag har tidigare fått kritik av någon vän till mig när jag vräker ut kommenterar om att migration mellan länder är enklare om kulturskillnaderna eller tänkandet är så litet som möjligt. Jag skulle själv ha betydligt svårare att anpassa mig från en flytt från Sverige till exempelvis Libanon eller Iran jämfört mot Norge men även till Frankrike och USA.

Girighen må vara en förklaring men det finns ju en mängd skäl till att folk kommer eller tillåtas invandra till ett land. En upplevelse från det nya landets medborgare av att vara generösa, att vara mänskliga osv är väl en annan kombinerad av en i min mening underskattning i hur enkelt det är för människor att anpassa sig. Kanske det i framtiden inte formuleras så längre utan mer som: Ingen ska anpassas till någon. Det finns inget svenskt. Det finns inget utländskt. Men kanske det inte finns något hem eller generella traditioner på samma sätt heller. En tragisk utveckling i så fall kan jag tycka men inget är ödesbestämt och verkligheten blir till slut vad folk gör den till.

 
At 2:38 em, Blogger Mr Brown said...

"Är inte en del av lösningen att istället fokusera invandringen på grupper som lättare kan dela traditionella västerländska värderingar"

Jo, möjligen, men nu har britterna ett aktuellt "problem" som verkar ha sina rötter i industrialismens jakt på billig arbetskraft från Pakistan.

När det gäller de nya grupper som kommer kan man visserligen fokusera på de närliggande, men det är inte de som nödvändigtvis vill flytta, utan det är de starkaste bland de fattigaste som försöker komma hit.

"Kanske det i framtiden inte formuleras så längre utan mer som: Ingen ska anpassas till någon. Det finns inget svenskt. Det finns inget utländskt."

Tja, det som definierar en nation ändras väl alltid en smula med tiden? Tänker på franska och tyska influenser i sverige. danskar, svear och götar.

Nationalism är inte heller det något speciellt gammalt påfund och man kan tänka sig nya definitioner av nationstillhörighet. I min egen framtidsvision kommer kanske dessa tillhörigheter baseras mer på intresse och kultur än religion eller språk. D.v.s att de med liknande intressen sluter sig samman i statsbildningar. Ett annat alternativ som diskuterats mycket de senaste tio åren är den globala statsbildningen.

 

Skicka en kommentar

<< Home

$2.95 a month web hosting Bloggtoppen.se