tisdag, september 05, 2006

Resultat av valtester...


Jag testade tre valtester (i DN, SVD och Expressen) inför årets svenska val och resultaten i dem pekar i stort sett mot moderaterna (undantaget testet i Expressen) men som de allra flesta andra har jag sympatier för andra partier beroende på vilken fråga som tas upp.



Godtyckligheten i vilken fråga som tas upp eller utelämnas ger rätt annorlunda profiler. Sämst tyckte jag Expressens test, förmodligen för att jag inte hade särskilt starka åsikter i frågorna och testet därför inte blev särskilt diskrimerande. Frånvaron av frågor om utrikesfrågor var märkbar överlag. Svenska dagbladets test avspeglar i större grad den sympati jag känner för partierna och den ordning jag hade rangordnat dem före ett test.

Som jag skrivit tidigare känner jag mig i amerikansk politik någonstans i mitten och skulle kunna tänka mig rösta på kandidater från olika partier beroende på person och vilket förtroende jag hade för den.

2 Comments:

At 8:49 em, Anonymous Anonym said...

Jag kommer nog rösta på olika partier i riksdags-, landsting- och kommunalvalen vilket får ses som vanligt. För egen del är inte utrikesfrågorna ensamma så viktiga för mitt partival men de påverkar förstås lite, kanske mest indirekt. Ställningstaganden kan säga en del om demokratisyn bland annat.

Sigge

 
At 10:46 em, Blogger rgr said...

Jag håller egentligen med dig att det är många andra frågor än utrikesrelaterade frågor som är viktiga. Som du har jag splittrat rösterna i de olika delvalen men i år kan jag endast rösta i riksdagsvalet så det är inte så mycket att splittra...

 

Skicka en kommentar

<< Home

$2.95 a month web hosting Bloggtoppen.se