söndag, november 19, 2006

Dåligt med uppdateringar

Jag har varit extremt dålig med uppdateringar på sistone. Kanske är det ett tecken på vart det barkar på bloggen. Kanske Dylans Not Dark yet från förträffliga Time Out of Mind kan få illustrera utvecklingen på den fronten...



Även om jag inte skrivit något följer jag någorlunda vad som händer på olika fronter. Med vinsten för demokraterna är det något sorts momentum för någon förändring av irakpolicyn men ingen verkar riktigt ha någon bra eller attraktiv lösning. Mccain verkar att vilja ha mer trupper men dels tror jag inte det skulle vara positivt nödvändigtvis för Irak längre och dels tror jag det är helt uteslutet inrikespolitiskt. Undrar om inte denna hårda linje kommer att skada honom om han ställer upp som presidentkandidat, vilket han allvarligt verkar fundera på. Demokraterna å andra sidan måste nu när de har majoritet i både representanthuset och senaten formulera en egen linje och ta ansvar för utvecklingen i Irak och inte endast kritisera Bush för hans politik, även om kritiken säkert bitvis varit berättigad (och ibland varit populistisk). Irakstudiegruppen verkar båda partierna vilja lyssna på. Kanske det åtminstone kan bli en chans för någon sorts konsensus en period om vad som kan göras men friheten av åtgärder är väl vid det här laget inte så stora.

En annan fråga jag följt lite är utvecklingen av relationen mellan Europa och Turkiet. Det verkar ju finnas lite grus i maskineriet minst sagt. Om jag hade något att säga till om så skulle jag nog i nuläget förorda något sorts partnerskap istället för medborgarskap för Turkiet som Frankrike och Österrike verkar vilja ha. Hur stort kan egentligen EU bli och vilka stater kan ingå i Europeiska Unionen? Ryssland nästa som har en del av sitt rike i Europa likt Turkiet? Någonstans måste en gräns sättas om inte unionen ska byta namn antar jag men var den ska gå lär bli kontroversiell. Allmänt sett är jag skeptisk till det inte går att införliva ett muslimskt land inom EU då vissa delar av exempelvis av t.ex. forna Jugoslavien är muslimskt men jag är också skeptisk till argument om att EU måste ta in Turkiet snart för visa att just islam och demokrati kan gå ihop och därigenom slå undan benen för extremister.

Inrikespolitiskt hoppas jag sedan på mer samarbete mellan partierna och en kongress som kan lägga det partiska åt sidan och inte hela tiden vilja vinna politiska poäng i någon framtida valrörelse. Pengarnas inflytande i kongressen är också störande och hoppas att korruptionen kan bli mindre men det är kanske att hoppas på för mycket men vi får se. Jag vet inte hur stor andelen är men jag har fått uppfattningen att kongressen, eller kanske speciellt senaten, befolkas av människor av juridikbakgrund i mycket. Inte att det behöver vara någon nackdel alltid men taget representanter med bredare bakgrund ibland tror jag nog hade ändrat dynamiken i kongressen. Men vad vet jag. Hoppas också på att prioriteringen svänger från hotet av diverse utländska fiender, som visserligen USAs ledning och myndigheter må försöka förekomma och bekämpa, till mer närstående frågor som hälsovårdskostnader, stegrande utbildningskostnader, arbetsvillkor och annat som borde ligga närmare vanliga människor.

2 Comments:

At 9:49 fm, Anonymous Anonym said...

era genombajsade felknullade hitlernazzi!Så blaserade å överflöda ni blivit att snart ska ni kanske prumpa och brista sönder av hat till alla icke-europeiska folkslag.

 
At 5:32 em, Blogger rgr said...

??? Hat till vilka menar du? Inte till ryssar eller turkar från mig i alla fall. Är debatten om EU-inträde så känslig att åsikter om EU-inträde eller inte för vissa länder direkt tolkas som hat??

 

Skicka en kommentar

<< Home

$2.95 a month web hosting Bloggtoppen.se